În data de 19.08.2018 Primăria Municipiului București a adus la cunoștința publicului „Proiectul de hotărâre privind măsuri concrete de îmbunătățire a calității aerului în municipiul București”. Proiectul poate fi consultat aici.
Demersurile pentru îmbunătățirea calității aerului în aglomerarea București sunt absolut necesare, având în vedere faptul că din pricina poluării aerului în capitală, România a fost trimisă în judecată în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene de către Comisia Europeană, cauza pendinte având numărul C-638/18.
Lecturând proiectul de hotărâre propus dezbaterii, avocații societății noastre au constatat mai multe nereguli pe care le vom prezenta pe scurt în cele ce urmează.
În primul rând, modalitatea în care a fost definită Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului (ZACA) pune serioase probleme de legalitate întrucât proiectului nu a fost anexat niciun studiu de oportunitate și niciun studiu de impact actualizat privind calitatea aerului în Municipiul București (detaliat pe sectoare, corelat cu rapoartele lunare privind starea factorilor de mediu, prevăzut cu explicații privind curbele de izoconcentrații, paralele și comparații cu sistem similare de taxare din alte orașe europene). În opinia noastră, modul discreționar în care a fost definită ZACA și cuantumul vinietei încalcă și principiile certitudinii și justeței impunerii fiscale.
În al doilea rând, așa cum se poate observa din infograficul atașat care sintetizează art. 2 și art. 3 din proiectul de hotărâre rezultă fără dubii o discriminare la adresa cetățenilor din București, respectiv cei din afara mun. București pe criteriul locului înmatriculării autovehiculului.

Se creează astfel o diferențiere de tratament absolut nejustificată între cetățeni pe criteriul amintit anterior, în condițiile în care acte normative prin care au fost instituite taxe care conțineau criterii similare au fost anulate de către instanțele judecătorești.
Cu titlu de exemplu, indicăm decizia civilă din 27 ianuarie 2010 prin care Curtea de Apel Bucureşti a constatat caracterul discriminatoriu al taxei auto de acces în stațiunea Mamaia a autovehiculelor care nu sunt din județul Constanța și a obligat Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) să emită o hotărâre prin care taxa de acces în staţiunea Mamaia să fie declarată discriminatorie. Concret, Curtea de Apel Bucureşti a dispus anularea hotărârii CNCD nr.528/15.10.2008, prin care instituţia constată caracterul nediscriminatoriu al taxei instituite de Consiliul Local Municipal Constanţa.
Prin urmare, criteriul care trebuie avut la bază pentru a stabili o restricție, nu este cel al înmatriculării într-un județ sau altul a autovehiculelor, ci gradul de poluare al acestora. Nu există nicio justificare obiectivă și rezonabilă prin care se realizează această distincție între cetățenii din Municipiul București și Ilfov, respectiv cei din afară, atât timp cât autovehiculele ar fi din aceeași categorie.
Mai mult, discriminarea este cu atât mai evidentă și absurdă cu cât cetățenii din Municipiul București și Ilfov care dețin autovehicule cu norma de poluare Euro 4, Euro 5, Euro 6, precum și autovehicule electrice sau hibrid, au permis accesul fără restricții [art. 2 alin. (2) din proiect], în timp ce cetățenii din afara Municipiul București și Ilfov care dețin mașini IDENTICE, vor putea circula pe toate arterele din Mun. București, numai în urma achiziționării vinietei electronice de tip Oxigen-B. În plus, cuantum vinietei electronice de tip Oxigen-B este PESTE DUBLUL celui plătit de un cetățean din Mun. București care are un autovehicul mai puternic poluant, de tip Euro 3, dar care va plăti vinieta electronică de tip Oxigen-C.
Discriminarea continuă și la nivelul cultelor religioase întrucât potrivit art. 5 lit. a) pct. vii) din proiectul de hotărâre doar autovehiculele aparținând Patriarhiei Române sunt exceptate de la prevederile art. 1, în condițiile în care pe raza municipiului București există și alte unități de cult care își au sediul central/regional si care sunt recunoscute prin Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor.
Precizăm faptul că în data de 29.08.2019 am depus prin Registratura PMB un punct de vedere cu privire la proiect, solicitând să se țină seama de observațiile formulate și să ni se furnizeze date concrete, fundamentate atât din punct de vedere al protecției mediului, cât și economic privind necesitatea impunerii acestei vinete, modalitatea de stabilire a ZACA, tipurile de vinietă, cum și de ce s-a făcut această diferențiere între cetățenii din/din afara mun. București.
În momentul în care vom primi un răspuns la cererea noastră, vom reveni cu detalii pe acest subiect. În situația în care hotărârea va fi adoptată în această formă de către Consiliul General al Municipiului București ne arătăm deschiși să oferim asistență juridică persoanelor care vor fi afectate de viitoarea hotărâre, în scopul anulării acesteia.