Vara lui 2020 tocmai a trecut, însă în cursul acestei veri au intervenit trei legi prin care s-au modificat mai multe prevederi din cuprinsul Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor în domeniul construcțiilor. În continuare, vom sistematiza toate aceste modificări și vom aduce o serie de explicații pe marginea acestora.
A. Modificările aduse prin Legea nr. 121/2020
Legea a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 610 din 10 iulie 2020 și a intrat în vigoare în data de 13 iulie 2020.
Prin această lege a fost modificat un singur articol din Legea nr. 50/1991, respectiv art. 11 alin. (3).
În cuprinsul acestui alineat se adaugă o categorie de unități, respectiv unitățile de învățământ care sunt încadrate drept monumente istorice, în privința cărora se pot executa fără autorizație de construire o serie de lucrări limitativ prevăzute de lege.
Vechea reglementare | Noua reglementare |
(3) La construcțiile cu caracter special având destinația de unități sanitare care sunt monumente istorice, amplasate în zone de protecție a monumentelor și în zone construite protejate, stabilite potrivit legii, se pot executa fără autorizație de construire lucrări care nu modifică structura de rezistență și/sau aspectul arhitectural al construcțiilor de finisaje interioare și exterioare, reparații și înlocuiri de tâmplărie interioară și exterioară, dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor și tâmplăriei, reparații la acoperișuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbă forma acestora și materialele din care sunt executate, reparații și înlocuiri la pardoseli și la instalațiile interioare. | (3) La construcțiile cu caracter special având destinația de unități sanitare sau unități de învățământ care sunt monumente istorice, amplasate în zone de protecție a monumentelor și în zone construite protejate, stabilite potrivit legii, se pot executa fără autorizație de construire lucrări care nu modifică structura de rezistență și/sau aspectul arhitectural al construcțiilor de finisaje interioare și exterioare, reparații și înlocuiri de tâmplărie interioară și exterioară, dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor și tâmplăriei, reparații la acoperișuri, învelitori sau terase, atunci când nu se schimbă forma acestora și materialele din care sunt executate, reparații și înlocuiri la pardoseli și la instalațiile interioare.” |
B. Modificări aduse prin Legea nr. 149/2020
Legea a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 658 din 24 iulie 2020 și a intrat în vigoare în data de 27 iulie 2020.
Prin această lege a fost introduse mai multe dispoziții noi în Legea nr. 50/1991, după cum urmează:
La articolul 7, după alineatul (207) s-a introdus un nou alineat, alineatul (208), cu următorul cuprins:
“(208) Cu acordul asociației de proprietari se pot efectua lucrări de închidere a balcoanelor/logiilor aflate la parterul clădirilor de locuit multietajate dacă modificările aduse construcției se efectuează din motive legate de securitate, de atenuare a efectelor noxelor, zgomotelor, gunoaielor, precum și pentru siguranța și sănătatea celor care locuiesc în apartamentul respectiv”.
Comentariu: această prevedere ține seama atât de fenomenul infracțional, proprietarii/chiriașii din imobilele aflate la parterul blocurilor fiind principalele victime ale infracțiunilor de furt simplu sau calificat în concurs cu violarea de domiciliu, cât și de poluarea din preajma străzilor și locurilor de parcare, care îi afectează în mod direct pe cei care locuiesc la parter.
Prin această modificare se ține seama de nevoia de securitate și sănătate a acestora, dar și de nevoile asociației de proprietari care trebuie să mențină un control în privința calității construcțiilor acestor imobile.
La anexa nr. 2 punctul 10, după subpunctul 2 s-a introdus un nou subpunct, subpunctul 3, cu următorul cuprins:
“3. Asociațiile de proprietari, care dețin titluri de proprietate asupra terenurilor din jurul condominiilor, pot încheia contracte de locațiune, închiriere, folosință sau concesiune asupra acestora, precum și asupra terenului aferent condominiului cu proprietarii interesați, pentru extinderea spațiilor aflate la parter, cu acordul adunării generale exprimat prin hotărâre adoptată cu 2/3 din numărul total al proprietarilor și acordul exprimat în scris al tuturor proprietarilor direct afectați.”
De asemenea, prin această lege a fost modificat pct. 2.5.6 din Anexa 1 privitoare la CONȚINUTUL-CADRU al documentației tehnice D.T. pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții capitolul 1 secțiunea 1 privitoare la A. Documentația tehnică pentru autorizarea executării lucrărilor de construire – D.T.A.C.
Vechea reglementare | Noua reglementare |
2.5.6. Acordul vecinilor, conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în formă autentică, pentru construcțiile noi, amplasate adiacent construcțiilor existente sau în imediata lor vecinătate – și numai dacă sunt necesare măsuri de intervenție pentru protejarea acestora -, pentru lucrări de construcții necesare în vederea schimbării destinației în clădiri existente, precum și în cazul amplasării de construcții cu altă destinație decât cea a clădirilor învecinate. | “2.5.6. Acordul asociației de proprietari conform prevederilor legale în vigoare, exprimat în formă autentică, pentru construcțiile noi, amplasate adiacent construcțiilor existente sau în imediata lor vecinătate – și numai dacă sunt necesare măsuri de intervenție pentru protejarea acestora -, pentru lucrări de construcții necesare în vederea schimbării destinației în clădiri existente, precum și în cazul amplasării de construcții cu altă destinație decât cea a clădirilor învecinate”. |
Comentariu: În consecință, pentru categoriile de lucrări indicate în tabel, nu mai este necesar acordul vecinilor, ci doar acordul asociației de proprietari, care trebuie exprimat în forma autentică. Un astfel de acord poate fi autentificat de către un notar public.
C. Modificări aduse prin Legea nr. 171/2020
Legea a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 730 din 12 august 2020 și a intrat în vigoare în data de 15 august 2020.
Prin această lege au fost modificate următoarele articole din Legea nr. 50/1991.
Vechea reglementare | Noua reglementare |
Art. 24 Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă următoarele fapte: a) executarea fără autorizație de construire sau de desființare ori cu nerespectarea prevederilor acesteia a lucrărilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), c), e) și g), cu excepțiile prevăzute de lege; | Art. 24 Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă următoarele fapte: lit. a) executarea fără autorizație de construire sau de desființare ori cu nerespectarea prevederilor acesteia a lucrărilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), cu excepțiile prevăzute de lege;”. |
Notă! Textele la care se face trimitere în art. 3 alin. (1) din vechea reglementare:
b) lucrări de construire, reconstruire, extindere, reparare, consolidare, protejare, restaurare, conservare, precum și orice alte lucrări, indiferent de valoarea lor, care urmează să fie efectuate la toate categoriile de monumente istorice prevăzute de lege – monumente, ansambluri, situri – inclusiv la anexele acestora, identificate în același imobil – teren și/sau construcții, la construcții amplasate în zone de protecție a monumentelor și în zone construite protejate, stabilite potrivit legii, ori la construcții cu valoare arhitecturală sau istorică deosebită, stabilite prin documentații de urbanism aprobate;
c) lucrări de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare și reabilitare privind căile de comunicație de orice fel,drumurile forestiere, lucrările de artă, rețelele și dotările tehnico-edilitare, lucrările hidrotehnice, amenajările de albii, lucrările de îmbunătățiri funciare, lucrările de instalații de infrastructură, lucrările pentru noi capacități de producere, transport, distribuție a energiei electrice și/sau termice, precum și de reabilitare și retehnologizare a celor existente;
e) lucrări de foraje și excavări necesare pentru efectuarea studiilor geotehnice și a prospecțiunilor geologice, proiectarea și deschiderea exploatărilor de cariere și balastiere, a sondelor de gaze și petrol, precum și a altor exploatări de suprafață, subterane sau subacvatice;
g) organizarea de tabere de corturi, căsuțe sau de rulote;
Comentariu: Urmare a acestor modificări legislative aduse prin Legea nr. 171/2020, asistăm la o dezincriminare din punct de vedere penal a faptelor de executare a categoriilor de lucrări indicate în tabel care s-au executat fie fără autorizație de construire/desființare, fie cu nerespectarea acestor acte administrative.
În concret, consecințele dezincriminării sunt următoarele:
1.Dacă au fost executate lucrări dintre cele arătate în tabel, anterior datei de 15 august 2020 și nu a început încă urmărire penală, urmărirea penală nu va mai începe, aplicându-se legea penală mai favorabilă conform dispozițiilor constituționale și ale Codului penal.
Normele constituționale stabilesc că legea nu poate aplica pentru trecut, adică retroactiva, iar legea penală și legea contravențională se supun acestui principiu. Însă această regulă cunoaște și excepții.
Astfel, legea penală și legea contravențională pot retroactiva, dar numai dacă dezincriminează, este o lege penală nouă mai îngăduitoare (inclusiv legea interpretativă) sau este o lege procesual penală (care se aplică imediat, indiferent de data comiterii faptei).
2. Dacă au fost executate lucrări dintre cele arătate anterior și a început urmărirea penală, urmărirea penală va înceta ca o consecință a aplicării legii penale mai favorabile. Procurorul urmează a dispune clasarea dosarului penal în cauză întrucât fapta nu mai este prevăzută de legea penală.
3. Dacă pentru astfel de lucrări, o persoană a fost trimisă în judecată, procesul penal va înceta întrucât fapta nu mai are caracter penal ca urmare a aplicării legii penale mai favorabile.
În cele trei situații descrise anterior, chiar dacă urmărirea penală, respectiv procesul penal a încetat, se va putea aplica o sancțiune contravențională, întrucât aceste fapte au dobândit caracter contravențional. În acest sens, vor fi sesizate autoritățile abilitate la nivelul administrației publice pentru aplicarea sancțiunii contravențional.
4. Dacă pentru astfel de lucrări, unei persoane i s-a aplicat o pedeapsă cu închisoarea, indiferent de regimul de executare al pedepsei, executarea acelei pedepse va înceta prin intrarea în vigoare a legii noi.
5. Dacă pentru astfel de lucrări, unei persoane i s-a aplicat o pedeapsă cu plata unei amenzi penale, vom avea în vedere următoarele:
- dacă amenda penală nu s-a plătit, amenda penală va fi înlocuită cu amenda contravențională, fără a se putea depăși maximimul special prevăzut în legea nouă.
- dacă amenda penală s-a plătit, aceasta nu se va restitui.
6. Dacă se execută astfel de lucrări după data de 15 august, persoana respectivă va putea fi sancționată contravențional conform dispozițiilor noi din Legea nr. 50/1991 raportate la Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor. Mai jos sunt si faptele care constituie contravenții conform noii reglementări.
Vechea reglementare | Noua reglementare |
Art. 26 alin. (1) Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii, să fie considerate infracțiuni: a) executarea sau desființarea, totală ori parțială, fără autorizație a lucrărilor prevăzute la art. 3, cu excepția celor menționate la lit. b), c), e) și g), de către investitor și executant; b)executarea sau desființarea, cu nerespectarea prevederilor autorizației, a lucrărilor prevăzute la art. 3 alin. (1), cu excepția celor prevăzute la lit. b), c), e) și g) și la art. 11 alin. (7) lit. e), precum și continuarea executării lucrărilor autorizate fără solicitarea unei noi autorizații de construire în situațiile prevăzute la art. 7 alin. (15), de către investitor și executant; | Art. 26 alin. (1) Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii, să fie considerate infracțiuni: a) executarea sau desființarea, totală ori parțială, fără autorizație a lucrărilor prevăzute la art. 3, cu excepția celor menționate la lit. b), de către investitor și executant; b) executarea sau desființarea, cu nerespectarea prevederilor autorizației și a proiectului tehnic, a lucrărilor prevăzute la art. 3, cu excepția celor menționate la lit. b), precum și continuarea executării lucrărilor autorizate fără solicitarea unei noi autorizații de construire în situațiile prevăzute la art. 7 alin. (15), de către investitor și executant;” |
***
Echipa noastră de avocați asigură consultanță, asistență și reprezentare în probleme referitoare la autorizarea executării lucrărilor în domeniul construcțiilor, regimul construcțiilor, siguranța în construcții, verificări și sesizări la autoritățile având competențe în domeniul construcțiilor, contestarea sancțiunilor contravenționale sau aspecte privind sesizarea săvârșirii unei contravenții, reprezentare în fața organelor de urmărire penală și în fața instanțelor cu privire la infracțiuni săvârșite sub imperiul legislației construcțiilor (indiferent de calitatea din dosar), atacarea actelor administrative (autorizații de construire, autorizații de desființare, planuri urbanistice zonale, planuri urbanistice de detaliu etc).
Toate detaliile despre ariile de practică ale societății de avocați „Bîrsan, Popescu și Asociații” pot fi găsite pe pagina web a societății, http://www.bpavocati.ro/servicii/ .
****
Fotografie realizată de SevenStorm JUHASZIMRUS și preluată de pe website-ul Pexels.