După aproape două luni de la declararea stării de urgență și mai bine de trei luni de la declanșarea protestului magistraților și personalului auxiliar, ]n data de 15 mai a re]nceput judecata tuturor tipurilor de cauze, indiferent dacă vorbim despre cauze deosebit de urgente, urgente ori care nu prezintă urgență, conform delimitării realizate prin hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii și Colegiile de Conducere ale instanțelor judecătorești pe perioada stării de urgență. Dacă în perioada stării de urgență, echipa noastră de avocați s-a prezentat în instanță doar pentru o categorie limitată de cauze, începând din data de 15 mai instanțele și-au reluat activitatea, iar noi ne-am prezentat la datorie.
De altfel, în garderoba noastră de instanță, alături de robă, dosare, coduri, și-au făcut loc măștile, mănușile și o trusă cu dezinfectant, spirt și alte materiale utile în vreme de pandemie.
Așa cum spuneam și în articolul în care am prezentat măsurile luate de către Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii prin Hotărârea nr. 734/12.05.2020 privitoare la măsuri privind desfășurarea activității administrativ-judiciare în instanțele judecătorești începând cu data de 15 mai 2020, activitatea administrativ-judiciară a instanțelor judecătorești în perioada 15 mai 2020-31 august 2020 se desfășoară după o serie de reguli și recomandări menite să asigure un echilibru între principiul soluționării cu celeritate a cauzelor și principiul asigurării sănătății publice.
În acest sens, majoritatea compartimentelor care desfășoară activități cu publicul și completelor de judecată au luat măsuri în scopul echilibrării acestor două principii. Multe dintre aceste măsuri au fost de-a lungul timpului îndelung așteptate și solicitate de către avocați și justițiabili, o parte au fost chiar prevăzute în Codul de procedură civilă din 2012, precum și Regulamentul de Ordine interioară al instanțelor judecătorești. Așa cum s-a mai spus în perioada stării de urgență, o criză, de orice fel ar fi ea, este în sine prilej de schimbare, timp de reflecție și o oportunitate.
Distinct de purtarea obligatorie a măștilor de protecție, dar și a altor echipamente pe care le purtăm în mod voluntar, în mod unitar, la toate instanțele la care ne-am deplasat în această săptămână am parcurs următoarea procedură:
- am prezentat legitimația de avocat;
- ni s-a luat temperatura corporală la intrarea în instanța respectivă cu un dispozitiv de tip termoscanner.
Sunt numeroase discuții pe marginea legitimității, dar și concludenței acestei măsuri, existând multe alte motive fiziologice care determină o creștere a temperaturii peste 37,3 grade Celsius fără vreo legătură cu o eventuală îmbolnăvire cu COVID-19. Mai mult, în cazul majorității instanțelor care nu dețin un cabinet medical sau un punct de prim ajutor, interzicerea de plano a accesului în instanță, dacă temperatura corporală este peste 37,3 grade Celsius, pune probleme din punct de vedere atât al accesului la justiție, cât și al posibilității exercitării profesiei și al dreptului la apărare al clienților noștri.
Mai mult, luarea temperaturii corporale, dar și prezentarea altor documente de ordin medical care să justifice de ce un avocat sau un justițiabil are temperatura corporală mărită pune discuții și din punct de vedere al modalității de prelucrare a unor date cu caracter personal. În acest sens, dorim să punctăm două aspecte, urmând a realiza un material dedicat numai acestei chestiuni.
În primul rând, potrivit Regulamentului genereal privind datele cu caracter personal (GDPR), temperatura intră în categoria datelor speciale, privitoare la sănătate și conform unor opinii, am putea vorbi chiar despre o dată biometrică în anumite situații. Simpla luare a temperaturii, chiar dacă nu este înregistrată într-un registru, fiind indicată doar timp de câteva secunde pe ecranul dispozitivului de măsurare a acesteia, rămâne o prelucrare de date cu caracter personal în sensul art. 4 pct 4 din GDPR care determină consecințe – permiterea sau restricționarea accesului într-un imobil.
În al doilea rând, solicitarea și punerea la dispoziția organelor de ordine din incinta instanțelor a unor documente medicale reprezintă o prelucrare de date cu caracter în sensul art. 4 pct 4 din GDPR. Regăsim un astfel de exemplu de prelucrare de date sensibile, date medicale în documentul intitulat „Instrucțiunile Înaltei Curți de Casație și Justiție privind accesul în sediile ÎCCJ începând cu data de 15.02.2020”:
„Din motive de securitate sanitară, pentru evitarea riscului de îmbolnăvire cu COVID‐19, vă rugăm rețineți că persoanelor care prezintă o temperatură corporală peste 37,3 grade Celsius nu li se va permite accesul în sediul ÎCCJ. În cazul unei temperaturi, cu până la 0,5 grade celsius mai mare decât cea maximă admisă, puteți solicita organului de pază repetarea măsurării acesteia.
De asemenea, dacă suferiți de o stare medicală care modifică temperatura bazală, dar nu are conotații patologice (de exemplu, graviditate), și vă aflați în situația de a nu vi se permite accesul din cauza depășirii temperaturii corporale maxim admise, vă rugăm informați agentul de pază care are obligația de a consulta medicul instituției. Într‐un astfel de caz, este recomandabil să dețineți un înscris medical doveditor.”
Înalta Curte de Casație și Justiție
Astfel, la instanța supremă am primit accesul în clădire cu 15-20 minute înainte de începerea judecății, după prezentarea legitimației de avocat și completarea unui chestionar – Declarație privind factorii de risc cu privire la infectarea cu COVID‐19.
Accesul în sala de ședință s-a realizat cu 10 minute înainte de ora începerii ședinței și după ce am fost chemați de grefierul special desemnat. În sala de ședință se pot ocupa numai locurile marcate în mod distinct, cu scopul menținerii distanței minime de protecție de 2 metri față de persoanele din jur.
Dosarele au putut fi studiate la bară doar în timpul ședinței și numai cu permisiunea președintelui completului.
Spre deosebire de justițiabili, în calitate de avocați, nu avem obligația de a ne programa în prealabil pentru prezența la compartimentele care desfășoară activitate de lucru cu publicul.
Curtea de Apel București
În cadrul Curții de Apel București accesul în instanță s-a realizat în mod facil, după luarea temperaturii și prezentarea legitimației de avocat, fără necesitatea de a completa declarația privind factorii de risc cu privire la infectarea cu COVID‐19.
Accesul în sala de ședință s-a realizat cu 15 minute înainte de ora începerii ședinței de judecată, s-au oferit dosarele la studiu și s-a respectat ora prevăzută în citație.
Tribunalul București
În cadrul Tribunalului București, atât la sediul de la Bulevardul Unirii (Secțiile I-V), cât și la sediul de la Sema Parc (Secțiile VI-VII), accesul în instanță s-a realizat în mod facil, după luarea temperaturii și prezentarea legitimației de avocat, fără necesitatea de a completa declarația privind factorii de risc cu privire la infectarea cu COVID‐19. Nu a fost coadă la intrarea dedicată avocaților.
În funcție de secție, accesul în sala de ședință s-a realizat cu 10-15 minute înainte de ora începerii ședinței de judecată.
Din păcate, a existat și o situație de nerespectare a indicațiilor date prin hotărârea CSM și hotărârea Colegiului de Conducere al Tribunalului București. Astfel, câteva complete din cadrul Secția a II-a Contencios Administrativ și Fiscal au citat toate dosarele de pe lista de ședință la ora 08.30 / 09.00. Grefierii nu au dat dosarele la studiu nici înainte de ședință, nici în timpul ședinței în cazul dosarelor aflate pe lista amânărilor.
Judecătoriile de pe raza municipiului București
În cadrul Judecătoriei Sectorului 1 și Judecătoriei Sectorului 4 București, accesul în instanță s-a realizat după luarea temperaturii și prezentarea legitimației de avocat, însă destul de haotic. Trebuiau reverificate afară listele de ședință în mod obligatoriu, întrucât se pare că orele de prezentă indicate pe liste nu corespund cu cele indicate pe portal.just.ro. Însă pentru fiecare complet listele erau suprapuse, astfel că fiecare avocat ajungea să consulte împreună cu alți avocați listele de ședință, încălcându-se astfel regula distanțării sociale.
În cadrul Judecătoriei Sectorului 2 și Judecătoriei Sectorului 3 București, accesul în instanță s-a realizat în mod facil, după luarea temperaturii și prezentarea legitimației de avocat, fără necesitatea de a completa declarația privind factorii de risc cu privire la infectarea cu COVID‐19. Nu a fost coadă la intrarea dedicată avocaților și nici la intrarea dedicată justițiabililor. Existau marcaje de respectare a distanței.
La ambele instanțe, accesul în sala de ședință s-a realizat cu 15 minute înainte de ora începerii ședinței de judecată. Am fost rugați să ne așezăm pe locurile marcate cu bulina verde. Grefierii se aflau în sala de ședință și au oferit dosarele la bară spre studiu.
În cadrul Judecătoriei Sectorului 5 București, dincolo de respectarea acelorași proceduri de intrarea în incinta clădirii ca în cazul Curții de Apel București, organizarea ședințelor de judecată lipsește cu desăvârșire. Lista de 30-40 de dosare, însă toate au fost citate cu ora 09.00. În unele cazuri fie intri în sală ca mai apoi să fii dat afară, așteptând să fii strigat, fie intri într-un calup de dosare anunțat pe loc de grefierul de ședință, fie nu primești dosarele la studiu.
În cadrul Judecătoriei Sectorului 6 București, accesul în instanță s-a realizat după completarea declarației privind factorii de risc cu privire la infectarea cu COVID‐19, dezinfectarea mâinilor cu spirt, prezentarea legitimației de avocat și luarea temperaturii, în această ordine.
Accesul în sala de ședință s-a realizat cu 10 minute înainte de ora începerii ședinței de judecată. Am fost rugați să ne așezăm pe locurile marcate cu bulina verde. Dosarul nu a fost oferit spre studiu, însă am rugat-o pe doamna grefier de ședință să ne comunice încheierile de ședință pe e-mail.
Alte instanțe din țară
În cadrul Judecătoriei Buftea și în cadrul Judecătoriei Ploiești, accesul în instanță s-a realizat după completarea declarației privind factorii de risc cu privire la infectarea cu COVID‐19, prezentarea legitimației de avocat și luarea temperaturii, în această ordine. În cadrul Judecătoriei Ploiești poți intra și cu 20 de minute înainte în clădire, dar stai la camera avocaților.
Accesul în sala de ședință s-a realizat cu 10-15 minute înainte de ora începerii ședinței de judecată, respectându-se ora stabilită. Am fost rugați să ne așezăm pe locurile marcate cu bulina verde. În sala de ședință sunt prezent părțile și avocații, toate pronunțările au fost amânate la acel complet, cu posibilitatea de a depune concluzii scrise.
*****
Imaginea din antetul articolului: Palatul de Justiție București – Nocturn de Andrei Ionel Berghes.