În contextul instituirii stării de urgență pe teritoriul României, prin Decretul Președintelui României nr. 195/2020 și a circumstanțelor excepționale create de focarul SARS-CoV-2, așa cum scriam și în materialul privind sancțiunile contravenționale, disponibil aici, s-au dorit înăsprirea acestor sancțiuni. Astfel, prin OUG nr. 34/2020 au fost instituite modificări, completări și derogări de la OUG nr. 1/1999, OUG nr. 29/2020 și OUG nr. 2/2001.
La data de 06.05.2020 Curtea Constituțională a României a publicat soluția pronunțată cu privire la sesizarea Avocatului Poporului privind neconstituționalitatea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 1/1999 (art. 9, art. 14 alin. 1 lit. c1 ) – f), art. 28) și Ordonanța Guvernului nr. 34/2020.
Întrucât imediat după apariția acestei știri, în spațiul public, s-au propagat mai multe posibile efecte ale deciziei din 06.05.2020, vom încerca să lămurim câteva aspecte esențiale:
1. Ce a dispus Curtea Constituțională a României la data de 06.05.2020?
- A respins excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 14 lit. c1 ) – f) din OUG nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, precum și ordonanța de urgență, în ansamblul său, sunt constituționale în raport de criticile formulate.
- A admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 28 din OUG nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență sunt neconstituționale.
- A admis excepția de neconstituționalitate şi a constatat că OUG nr. 34/2020 pentru modificarea și completarea OUG nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență este neconstituțională, în ansamblul său.
2. Există neclarități în comunicatul Curții Constituționale a României?
Din păcate, există un aspect destul de important și asupra căruia deocamdată planează echivocul, respectiv soarta prevederilor art. 9 din OUG nr. 1/1999.
Astfel, deși din comunicat ar rezulta că excepția de neconstituționalitate ar fi privit și art. 9 din OUG nr. 1/1999, în continuarea comunicatului în care se precizează soluția adoptată de Curte pentru fiecare articol în parte sau act normativ și un scurt raționament pe fiecare soluție în parte, nu se mai face nicio mențiune cu privire la soluția pronunțată cu privire la art. 9 din actul normativ. Mai jos, regăsiți textul art. 9:
”(1)Conducătorii autorităților publice, ai celorlalte persoane juridice, precum și persoanele fizice au obligația să respecte și să aplice toate măsurile stabilite în prezenta ordonanță de urgență, în actele normative conexe, precum și în ordonanțele militare sau în ordine, specifice stării instituite.
(2) Conducătorii autorităților publice și administratorii operatorilor economici care asigură servicii de utilitate publică în domeniile energetic, sănătate, agricultură și alimentație, alimentare cu apă, comunicații și transporturi au obligația de a asigura continuitatea furnizării serviciilor esențiale pentru populație și pentru forțele destinate apărării”.
Importanța clarificării este dată mai de grabă de prevederile alin. (2) deoarece situația alin. (1) este tranșată prin declararea neconstituțională a prevederilor art. 28 din același act normativ.
Astfel, rămâne de văzut dacă mai subzistă, din perspectivă legală, obligația de asigurarea a continuității furnizării serviciilor esențiale.
3. De când se aplică decizia Curții Constituționale a României din 06.05.2020?
Orice decizie a Curții Constituționale este definitivă și general obligatorie de la data publicării sale în Monitorul Oficial al României, ceea ce implică ca în prealabil să fie redactată.
În consecință, deși aspectele asupra cărora s-a pronunțat sunt tranșate definitiv ele vor intra în vigoare abia la data la care se va publica decizia în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă că actele normative își produc încă efectele juridice până la acel moment.
În concret, conform prevederilor art. 147 alin. (1) și (4) din Constituția României:
Alin. (1) Dispozițiile din legile și ordonanțele în vigoare, precum și cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituționale, își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept.
Alin. (4) Deciziile Curții Constituționale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii și au putere numai pentru viitor.
Astfel, după publicarea în Monitorul Oficial a deciziei Curții prevederile declarate neconstituționale sunt suspendate de drept timp de 45 de zile, deci nu produc efecte juridice. Dacă în această perioadă prevederile nu sunt aduse în acord cu Constituția la expirarea termenului de 45 de zile își încetează efectele juridice.
Vom vedea ce vor face Guvernul României și Parlamentul României în acest sens. De principiu, prevederile neconstituționale din OUG nr. 1/1999 ar putea fi modificate astfel încât să fie constituționale și în acord cu decizia din 06.05.2020, însă declararea neconstituțională a întregului act normativ, OUG nr. 34/2020, nu poate fi modificat în așa fel încât să fie constituțional, mai ales că un motiv al declarării neconstituționale este dat necesitatea existenței unei legi și nu a unei ordonanțe de guvern.
Cu alte cuvinte, printr-o ordonanță de urgență nu se pot restrânge drepturi și libertăți fundamentale ale cetățeanului, ci numai prin lege, ori legile sunt adoptate de parlament, fiind astfel imposibil de modificat ordonanța de urgență. Există posibilitatea teoretică a adoptării unei legi noi în această perioadă.
Rămâne de văzut dacă organele constatatoare vor mai aplica sancțiuni contravenționale în această situație până la data de 14.05.2020 inclusiv (data încetării stării de urgență), având în vedere că o contestare a procesului-verbal de contravenție motivat de existența deciziei din 06.05.2020 va conduce la anularea acestuia, statul fiind expus la obligarea de a suporta cheltuielile de judecată ale petentului.
4. Ce efecte concrete sunt aduse prin decizia Curții Constituționale a României din 06.05.2020?
Efectul nr. 1: au fost lipsite de sancțiuni nerespectarea oricăror obligații stabilite prin OUG nr. 1/1999, ordonanțe militare, acte normative conexe specifice stării de urgență sau de asediu
Cu toate acestea nu trebuie omis, pe de o parte, că respectarea acestor reguli ține, în primul rând, de simțul civic al fiecărei persoane și pe de altă parte, nu pot fi sancționate contravențional anumite încălcări, însă unele situații ar putea fi încadrate ca fiind fapte de natură penală!
Revenind la contravenții, chiar și în condițiile echivocului cu privire la soarta art. 9 din OUG nr. 1/1999, citat anterior, declararea neconstituțională a art. 28 din același act normativ lipsește obligațiile stabilite de existența vreunei contravenții, ”Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice”.
De asemenea, este înlăturat alin. (2) de la art. 28 care prevedea posibilitatea aplicării unor sancțiuni contravenționale complementare (ex. confiscarea, desfacerea unor lucrări, suspendarea temporară a activității, etc.).
În consecință, nici nu mai prezintă importanță faptul că a fost înlăturată modificarea legislativă privind majorarea cuantumului amenzii contravenționale, dispoziții aferente aplicării sancțiunilor contravenționale complementare, deoarece nu va mai exista fapta contravențională în sine.
Practic, orice proces-verbal de sancționare contravențională emis în toată perioada stării de urgență și până în prezent va putea fi atacat cu plângere contravențională și invocată neconstituționalitatea prevederilor indicate mai sus, indiferent de momentul emiterii și comunicării acestuia, adică înainte sau după intrarea în vigoare a modificărilor legislative adoptate, la 03.04.2020, prin OUG nr. 34/2020.
Finalitatea unei astfel de măsuri este anularea procesului-verbal de sancționare contravențională și, după caz, dacă s-a achitat amenda, deschiderea unei portițe legale de recuperare a amenzii plătite conform prevederilor art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Efectul nr. 2 vizează declararea neconstituțională a prevederilor art. 33 ind. (1) din OUG nr. 34/2020
Astfel, pe perioada stării de asediu sau de urgență normele legale referitoare la transparența decizională și dialogul social se aplică și în cazul proiectelor de acte normative prin care se stabilesc măsuri aplicabile pe durata stării de asediu sau a stării de urgență ori care sunt o consecință a instituirii acestor stări.
Practic, actele normative adoptate în perioada stării de asediu sau de urgență vor parcurge un traseu mai anevoios și nu vor mai putea fi emise rapid.
Efectul nr. 3 vizează declararea neconstituțională a prevederilor art. 33 ind. (2) din OUG nr. 34/2020
Conform art. 332 din ordonanță, era prelungită de drept valabilitatea documentelor eliberate de instituții și autorități publice pe toată perioada stării de urgență sau asediu, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestor stări.
Au existat și trei excepții care vizau termenul de prelungire după încetarea stării de urgență, respectiv:
Excepția nr. 1: prelungirea valabilității dovezii înlocuitoare a permisului de conducere – cu drept de circulație, emise în temeiul art. 111 alin. 1 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 pe perioada acestor stări și o perioadă de 10 zile după încetarea acestora;
art. 111 alin. 1 lit. b) din OUG nr. 195/2002: „Când titularul acestuia a săvârșit una dintre infracțiunile prevăzute la art. 334, art. 335 alin. (2), art. 336, 337, art. 338 alin. (1) și la art. 339 alin. (2), (3) și (4) din Codul penal.”
art. 334 C. penal – Punerea în circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat;
art. 335 alin. (2) C. penal – Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deținerii permisului de conducere de către o persoană al cărei permis de conducere este necorespunzător categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al cărei permis i-a fost retras sau anulat ori căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule în România;
art. 336 C. penal – Conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe;
art. 337 C. penal – Refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice;
art. 338 alin. (1) C. penal – Părăsirea locului accidentului;
art. 339 alin. (2) C. penal – Participarea în calitate de conducător de vehicul la întreceri neautorizate pe drumurile publice;
art. 339 alin. (3) C. penal – Așezarea de obstacole care îngreunează sau împiedică circulația pe drumul public;
art. 339 alin. (4) C. penal – Lăsarea fără supraveghere pe partea carosabilă a drumului public a unui vehicul care transportă produse sau substanțe periculoase.
Excepția nr. 02: prelungirea valabilității dovezii înlocuitoare emisă în temeiul art. 111 alin. (4) din același act normativ pe perioada acestor stări și o perioadă de 10 zile după încetarea acestora.
art. 111 alin. (4) din OUG nr. 195/2002: Permisul de conducere al conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, implicat într-un accident de circulație din care a rezultat uciderea sau vătămarea corporală a unei persoane, se reține de către poliția rutieră dacă acesta a încălcat o regulă de circulație, eliberându-se dovada înlocuitoare fără drept de circulație, în situația în care regula de circulație încălcată este una dintre cele prevăzute la art. 102 alin. (3) lit. a) și c) sau dovada înlocuitoare cu drept de circulație pentru o perioadă de 15 zile, în celelalte cazuri.
Excepția nr. 03: prelungirea valabilității în cazul art. 111 alin. (6) din același act normativ pe perioada acestor stări și o perioadă 10 zile după încetarea acestora.
art. 111 alin. (6) din OUG nr. 195/2002: La cererea titularului permisului de conducerere ținut în condițiile alin. (1) lit. b) sau ale alin. (4), procurorul care efectuează urmărirea penală sau exercită supravegherea cercetării penale ori, în faza de judecată, instanța de judecată învestită cu soluționarea cauzei poate dispune prelungirea dreptului de circulație, cu câte cel mult 30 de zile, până la dispunerea clasării, renunțării la urmărirea penală sau, după caz, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești. Modul de soluționare a cererii de prelungire a dreptului de circulație se comunică și șefului poliției rutiere pe raza căreia s-a comis fapta.
În aceste condiții, de la momentul intrării în vigoare a deciziei Curții, documentele indicate la acest articol își pierd valabilitatea dacă, pe perioada cuprinsă între 31.03.2020 (data publicării ordonanței) și data intrării în vigoare a deciziei Curții ori data de 15.05.2020 (14.05.2020 – data de încetare a stării de urgență), acestea au expirat.
O problemă în practică va exista în cazul prelungirii valabilității dovezilor înlocuitoare a permisului de conducere, deoarece dacă aceasta expiră și nu există cererea de prelungire înregistrată la dosarul cauzei se pierde dreptul de prelungire!
5. Cum pot beneficia de efectele deciziei Curții Constituționale a României din 06.05.2020 în situația în care am fost sancționat contravențional pentru nerespectarea ordonanțelor militare în perioada 16.03.2020 – data prezentă?
a. Indiferent de momentul sancționării contravenționale și/sau al comunicării procesului-verbal de sancționare contravențională, nici până la data prezentă, nu a curs nici termenul de 15 zile de achitare benevolă a unei părți de amenda aplicată, nici termenul de 15 zile de formulare a plângerii contravenționale.
Prin Decretul Președintelui României nr. 195/16.03.2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, la art. 41, se menționează ”Prescripțiile și termenele de decădere de orice fel nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgență instituite potrivit prezentului decret, dispozițiile art. 2.532 pct. 9 teza a II-a din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil sau alte dispoziții legale contrare nefiind aplicabile”.
Prin raportare la prevederile art. 41 de mai sus, atât termenul de 15 zile de achitare a sancțiunii amenzii contravenționale, cât și termenul de 15 zile de a formulare a plângerii contravenționale sunt termene de decădere, drept pentru care acestea nu încep să curgă pe durata stării de urgență.
Dacă aceste termene nu curg, nu devine nici exigibilă sancțiunea aplicată, respectiv executorie conform art. 37 din OG nr. 2/2001, astfel încât nu ar fi posibilă executarea silită a amenzii contravenționale, în această perioadă a stării de urgență.
b. Dacă până acum nu s-a formulat o plângere contravențională, este necesar ca aceasta să fie formulată, decizia curții constituționale nu anulează de drept efectele unui proces-verbal de sancționare contravențională.
Practic, chiar dacă la momentul sancționării contravenționale temeiul de drept exista, între timp acesta a fost declarat neconstituțional, având în vedere că suntem pe tărâm contravențional se aplică legea mai favorabilă.
c. Dacă până acum s-a formulat o plângere contravențională, este necesar ca această să fie completată cu invocarea ca motiv de anulare a efectelor deciziei din 06.05.2020.
d. Dacă există și alte motive de anulare a procesului-verbal de sancționare contravențională este util să fie invocate.
e. Persoanele care au achitat, fie și în parte, amenda primită, au posibilitatea ca ulterior admiterii plângerii contravenționale și obținerii anulării definitive a procesului-verbal de sancționare contravențională să solicite, printr-o cerere administrativă depusă la direcția de taxe și impozite locale din raza teritorială a domiciliului, restituirea amenzii achitate conform art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, respectând procedura aferentă.
f. Termenul limită în care poate fi formulată plângerea contravențională sau modificată/completată cea deja formulată este data de 01.06.2020 (luni).
Echipa noastră de avocați vă stă la dispoziție pentru orice chestiuni legate contestarea sancțiunilor contravenționale, asigurând asistență și reprezentare în fața instanțelor de judecată.
Photo by Kaique Rocha from Pexels