Atât viața, cât și afacerile trebuie să își continuie cursul și după încetarea stării de urgență instituită și prelungită de către Președintele României, prin două decrete disponibile aici.
Însă, atât pe termen scurt, cât și pe termen mediu trebuie luate o serie de măsuri pentru protejarea atât a angajaților, cât și a clienților de o posibilă infectare cu noul tip de coronavirus.
Context general
Prin punctul 5 al Anexei 2 din Decretul Presedintelui nr. 195/2020 s-a dispus ”Închiderea temporară a unor restaurante, hoteluri, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociaţiilor şi ale altor localuri publice”.
Aceasta prevedere a fst pusa in aplicare prin art. 1 al Ordonantei Militare nr.1 / 2020, despre care am scris mai multe aici:
”Se suspendă activitatea de servire şi consum a produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spaţiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locaţiei.
(2) Este permisă organizarea, de către entităţile prevăzute la alin. (1), a activităţilor de comercializare a produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, care nu presupun rămânerea clienţilor în spaţiile destinate acestui scop, precum cele de tip “drive-in”, “room-service” sau livrare la client”.
Astfel, odată cu instituirea stării de urgență au fost suspendate și activitățile de consum și servire a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice, întreprinse în localurile publice sau în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației.
Obsevăm că măsurile luate sunt de natură a interzice activitățile de servire și consum doar în interiorul „localurilor publice”, neinterzicându-se activitatea de servire și consum a produselor alimentare în localuri private, așa cum ar fi cazul cantinelor. Totuși, cum activitățile au fost restrânse în mod deosebit, iar oamenii au lucrat fie de acasă, fie au fost trimiși în șomaj tehnic în cel mai bun caz, multe cantine care activau în incinta unor firme și-au sistat și ele activitatea.
Odată cu reluarea activității se impun măsuri de protecție în legătură atât cu personalul care servește masa în cantină, dar și cu cel care deservește personalul, urmând ca măsurile să fie luate atât de prestator, cât și de beneficiar.
Obligațiile angajatorilor și zece recomandări de bune practici
Angajatorii au obligația de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor săi în toate aspectele legate de muncă în condițiile Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă. Pe scurt, acest lucru se traduce în dispunerea măsurilor necesare pentru:
- asigurarea securității și protecția sănătății lucrătorilor;
- prevenirea riscurilor profesionale și limitarea expunerii;
- informarea şi instruirea lucrătorilor în privința unei igiene corespunzătoare atât personală, cât și a produselor alimentare ori expuse la raft;
- elaborarea unui plan de măsuri de protecție;
- furnizarea de mijloace adecvate, de exemplu pentru spălarea mâinilor și toalete, pentru a permite personalului să aibă o stare de igienă bună;
- asigurarea faptului că personalul raportează orice semne/simptome fizice, înainte de începerea lucrului sau la locul de muncă;
În acest scop și în concordanță cu prevederile legale, activitatea din cantină ar trebui sa aibe la bază câteva recomandări de bune practici (acestea urmează să fie completate de la caz la caz):
1. Activitatea se va desfășura astfel încât să se păstreze distanța socială impusă de lege între persoane (de cel putin 1,5m). Ar fi de preferat să se prelungească programul de masa;
2. Fiecare persoană din cadrul personalului poartă mijloace individuale de protecție care vor fi schimbate regulat și aruncate separat de restul deșeurilor municipale:
- mănuși;
- mască pentru față (dacă se poate viziera pentru cei ce servesc);
Recomandarea este inspirată din obligația instituită în cazul comercianților și producătorilor agricoli prin art. 7 alin. (2) din Ordonanța militară nr. 03/2020 – „Comercianții și producătorii agricoli aflați în piețele agroalimentare sunt obligați să adopte măsuri de protecție împotriva răspândirii COVID-19, respectiv să poarte mănuși și măști.”. Mai multe detalii despre această ordonanță, aici.
3. Să se marcheze cu o bandă adezivă lipită pe pardoseală suprafața de așteptare la casa de marcat ori la vitrina cu mâncare (dacă există), astfel încât să existe semne vizibile care să orienteze persoanele în respectarea unei distanțe de siguranță de minimum 1,5 metri.
Recomandarea este inspirată din obligația instituită în cazul operatorilor economici prin art. 7 alin. (1) din Ordonanța militară nr. 03/2020 – „Instituțiile publice și operatorii economici au obligația de a marca zona destinată accesului cetățenilor și clienților și suprafașa de relații cu publicul și/sau suprafața de vânzare cu semne vizibile care să orienteze persoanele în respectarea unei distanțe de siguranță de minimum 1,5 metri.”
4. La casa de marcat este de preferat să se instaleze un paravan de protecție.
5. Intrarea și iesirea din cantină este recomandat să fie echipate cu dispozitive cu solutie de dezinfectat care să fie fixate pe un perete/pe o masă și să poată fi apăsate cu cotul pentru a se scurge lichidul dezinfectant.
6. Pe timpul servirii mesei, personalul din incinta zonei de pregătire a hranei nu ar trebui să aibă acces în zona de servire, curățenia urmând a se realiza după eliberarea cantinei de personalul care servește masa.
7. După fiecare servire a mesei ar fi recomandat să se realizeze o dezinfectare a întregii cantine.
8. Să se intensifice circulația aerului și ventilația.
9. Să intensifice triajului epidemiologic al personalului înainte de intrarea în spațiile de lucru.
10. Toti angajații care își reiau activitatea trebuie să dea declarații pe proprie răspundere că nu au intrat în contact cu persoane declarate pozitiv sau persoane care vin din zone roșii.
Photo by Timur Saglambilek from Pexels