Instituirea stării de urgență pe teritoriul României ca urmare a epidemiei provocate de noul coronavirus (COVID-19) a generat o serie de modificări și în ceea ce privește serviciile oferite în cadrul Oficiului Național al Registrului Comerțului (denumit în continuare ONRC), modificări care sunt de natură a plasa prestarea acestor servicii în mediul online.
Apar în acest context o serie de întrebări, care într-o anumită măsură își găsesc răspunsul în noile prevederi legale:
1.Cum pot fi accesate serviciile ONRC în această perioadă și care este modalitatea de soluționare a cererilor depuse?
Decretul Președintelui României nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României prevede la art. 45, capitolul V- Domeniul justiției din Anexa I (denumită „Măsuri de primă urgență cu aplicabilitate imediată”) următoarele:
Art. 45 alin. (1): „Pe durata stării de urgență, activitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului și a oficiilor registrelor comerțului de pe lângă tribunale continuă în ceea ce privește înregistrarea mențiunilor privind persoanele juridice și persoanele fizice înregistrate în registrul comerțului și se derulează prin mijloace electronice, în baza cererii de înregistrare a mențiunilor și a documentelor anexate la aceasta în formă electronică, având încorporată, atașată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.”
Prin urmare, începând cu data intrării în vigoare a Decretului Președintelui nr. 195/2020 (n.n. 16 martie 2020) și pe toată perioada stării de urgență (n.n. 16 mai 2020, conform Decretului nr. 240/2020 privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României), activitatea ONRC se desfășoară exclusiv prin mijloace electronice, urmând ca pentru accesarea serviciilor disponibile online, persoanele fizice și persoanele juridice să utilizeze semnătura electronică extinsă (bazată pe un certificat digital calificat).
Aceste prevederi însă, trebuie coroborate cu dispozițiile noului Decret Președințial nr. 240/2020 de prelungire a stării de urgență pe teritoriul României (n.n. intrat în vigoare la 15 aprilie 2020, data publicării în Monitorul Oficial), care în art. 67 capitolul VII- Domeniul justiției din Anexa I (denumită „Măsuri de primă urgență cu aplicabilitate imediată”), adaugă o nouă modalitate de accesare a serviciilor ONRC alături de mijloacele electronice, și anume, prin corespondență, în format letric.
Astfel, se prevede la art. 67 alin. (1): „ Pe durata stării de urgență, activitatea oficiului registrului comerțului continuă în ceea ce privește înregistrarea mențiunilor privind persoanele juridice și persoanele fizice și se derulează prin mijloace electronice, (…), precum și prin corespondență, pe suport hârtie, în format letric.”
În consecință, la momentul actual, există două modalități de accesare a acestor servicii:
1.Prin mijloace electronice, prin serviciile disponibile online/ poșta electronică (n.n. în baza cererii de înregistrare a mențiunilor și a documentelor anexate la aceasta în formă electronică și având semnătura electronică atașată). Mai precis cererile pot fi încărcate cu ajutorul portalului de servicii pus la dispoziție de ONRC, precum și prin trimiterea lor prin poșta electronică, la adresele de e-mail puse la dispoziție pe pagina de internet a ONRC.
2.Prin corespondență, prin transmiterea cererilor pe suport de hârtie, în format letric. Datele de contact și meniul principal al portalului de servicii al ONRC le regăsiți în captura de ecran atașată:
Precizăm faptul că stadiul soluționării cererilor de înregistrare poate fi urmărit prin accesarea secțiunii “Stadiu dosar“, pe portalul de servicii al ONRC, disponibil aici.
Conform dispozițiilor celor două decrete președințiale, astfel cum sunt aplicabile la momentul actual (art. 67 alin. (4) teza 2 din Decretul Președintelui nr. 240/2020), furnizările de informații, extrasele de registru și certificatele constatatoare despre datele înregistrate în registrul comerțului, precum și certificatele constatatoare care indică dacă un anumit act sau fapt este înregistrat sau nu, copiile și copiile certificate de pe înregistrările efectuate în registru și de pe actele prezentate, vor fi eliberate, în funcție de opțiunea solicitantului, fie în format electronic, având încorporată, atașată sau logic asociată semnătura electronică extinsă, prin intermediul portalului de servicii online sau prin poșta electronică, fie prin corespondență.
2. Toate serviciile ONRC sunt condiționate de utilizarea unei semnături electronice calificate? Cum se pot transmite anumite documente specifice?
O măsură importantă anunțată pe site-ul ONRC-ului, legată de accesarea serviciilor disponibile online pentru persoanele fizice și juridice, doar prin utilizarea semnăturii electronice calificate, prevede faptul că semnătura electronică calificată nu este necesară în cazul serviciului online InfoCert, prin care se pot obține certificate constatatoare si/sau furnizări de informații din registrul comerțului, acesta putând fi accesat doar prin utilizarea unui card bancar Visa sau Mastercard.
Prin Decretul Președintelui nr. 240/2020 se aduc lămuriri și în ceea ce privește declarația pe proprie răspundere a solicitanților, precum și cu privire la specimenele de semnătură, aspecte neclarificate de decretul anterior nr. 195/2020.
Astfel, potrivit dispozițiilor art. 67 alin. (2) pe perioada decretată, declarațiile pe proprie răspundere pot avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și pot fi transmise la oficiul registrului comerțului fără nicio altă formalitate. De asemenea, aliniatul (3) al aceluiași articol 67, prevede faptul că pe perioada stării de urgență, specimenul de semnătură, acolo unde legea prevede, se transmite la oficiul registrul comerțului legalizat de notarul public sau certificat de avocat ori sub forma unui înscris sub semnătură privată, fără nicio altă formalitate. Constatăm o derogare de la regula potrivit căreia specimenul de semnătură putea fi dat exclusiv în faţa directorului ORC sau a înlocuitorului acestuia care certifica semnătura sau în formă autentică la notarul public.
3.Ce se întâmplă în cazul Activității de publicare şi de furnizare a Buletinului procedurilor de insolvență?
Potrivit art. 67 alin. (4) teza 2 din Decretului Președintelui nr. 240/2020, se prevăd faptul că „(…) activitatea de fumizare de informații din registrul comerțului șide eliberare de copii și certificate constatatoare, precum și activitatea de publicare și de furnizare a Buletinului procedurilor de insolvență se realizează, prin mijloace electronice, precum și prin corespondență, pe suport de hârtie, în format letric.“ Astfel, modalitatea de accesare a serviciilor este aceeași ca cea prezentată la prima întrebare.
Mai mult, conform „Instrucțiunilor privind modalitatea de aplicare a prevederilor art. 67 din Decretul Președintelui României nr. 240 din 14.04.2020 privind prelungire stării de urgență pe teritoriul României, în ceea ce privește activitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului și a oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale” publicate de ONRC, se prevede că practicienii în insolvență/administratorii de procedură/lichidatorii vor transmite actele de procedură în vederea publicării În Buletinul Procedurilor de Insolvență prin mijloace electronice, cu semnătură electronică prin portalul de servicii online ONRC sau prin corespondență, pe suport de hârtie, în format letric.
De asemenea, aceleași moduri de accesare a serviciilor sunt prevăzute și pentru instanțele judecătorești/comisiile teritoriale de insolvență pentru transmitera actelor de procedură, precum și în privința dovezilor privind îndeplinirea procedurii de citare, comunicare, convocare și notificare a actelor de procedură. Activitatea de furnizare a Buletinului Procedurilor de Insolvență, informații BPI, copii BPI se va realiza, de asemenea, în funcție de opțiunea solicitantului, fie în format electronic, având încorporată, atașată sau logic asociată semnătura electronică extinsă, prin intermediul portalului de servicii online sau prin poșta electronică, fie prin corespondență, iar formularele privind furnizarea Buletinului Procedurilor de Insolvență sunt disponibile pe portalul de servicii online ONRC.
4.Cum vor putea fi depuse declarațiile de beneficiar real?
Pe durata stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, stare prelungită prin Decretul nr. 240/2020 și în baza art. XI alin. (1) din Ordonanța de urgență nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare, se suspendă depunerea declarației privind beneficiarul real.
În acest sens, termenul de depunere a declarației privind beneficiarul real, din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului,se prelungește cu 3 luni de la data încetării stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României.
Coroborându-se cu dispozițiile noului decret nr. 240/2020 prin care s-a prelungit starea de urgență, prevederile Ordonanței de urgență nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare ar trebui adaptate și interpretate în consecință.
Echipa noastră de avocați asigură asistență și reprezentare juridică pentru reprezentarea în toate procedurile în fața Registrului Comerțului.
Photo by Kelly Lacy from Pexels