Așa cum anunțam în buletinul informativ nr. 08 (disponibil aici), revenim cu detalii în legătură cu Ordonanța de urgență nr. 33/2020 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 260 din 30 martie 2020.
OUG nr. 33/2020 vine cu măsuri fiscale noi, în completarea / modificarea celor instituite de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 29/2020 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare, despre care am scris pe larg în buletinul informativ nr. 06 (disponibil aici).
Cele două ordonanțe cuprind măsuri de drept fiscal substanțial, privitoare la impozite, contribuții și taxe, precum și măsuri de drept fiscal procedural, referitoare la executarea silită a unor creanțe fiscale.
Măsurile adoptate de către statul român din punct de vedere fiscal se înscriu în măsurile adoptate de către alte state membre ale Uniunii Europene, în contextul actual creat de răspândirea coronavirusului COVID-19. Cu titlu de exemplu arătăm că:
-în Franța și Letonia s-au luat măsuri de rambursare a TVA-ului către întreprinderi, astfel încât acestea să poată folosi aceste sume de bani în susținerea afacerii în această perioadă dificilă, pentru plata salariilor angajaților, precum și pentru plata altor obligații fiscale scadente;
-în Polonia s-a prelungit termenul de depunere al unor declarații anuale;
-în majoritatea statelor membre s-a hotărât amânarea termenelor de plată a anumitor impozite și taxe.
În România, prin cele două ordonanțe de urgență s-au luat următoarele măsuri fiscale:
A. OUG NR. 29/2020 privind unele măsuri economice şi fiscal-bugetare
a. Prelungiri directe ale termenelor de plată în cazul primei tranșe datorate pe impozitul pe clădiri, impozitul pe teren și impozitul auto, precum și ale bonificațiilor de plată;
b. Prelungiri indirecte ale termenelor de plată în cazul obligațiilor fiscale care nu vor fi considerate restante la plată și cărora nu li se va calcula dobânzi și penalități de întârziere;
Atenție! În Codul de procedură fiscală este prevăzut cazul de forță majoră și cazul fortuit. Conform art. 78 C. Pr. Fiscală „toate termenele prevăzute de lege pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale nu încep să curgă sau se suspendă în situația în care îndeplinirea acestor obligații a fost împiedicată de ivirea unui caz de forță majoră / caz fortuit. De asemenea, obligațiile fiscale sunt considerate a fi îndeplinite în termen, fără percepere de dobânzi, penalități de întârziere, majorări sau aplicare a oricăror alte sancțiuni prevăzute de lege, dacă acestea se execută în termen de 60 de zile de la încetarea evenimentelor prevăzute la alin. (1).”
Se pune întrebarea dacă suntem într-o situație de caz de forță majoră/ de caz fortuit și în materie fiscală? Am putea să ne prevalăm de dispozițiile art. 78 C. Pr. Fiscală și să beneficiem de o perioadă de 60 de zile de la data încetării cauzelor ce determină imposibilitatea executării la scadență a acestor obligații? În opinia noastră, de vreme de Guvernul României a adoptat aceste ordonanțe a considerat că nu sunt îndeplinite condițiile forței majore astfel cum au fost reglementate în Codul de procedură fiscală, astfel încât să ne putem prevala de dispozițiile art. 78. Din acest motiv Guvernul a ales să instituie mai multe termene derogatorii, respectiv se se considere că obligațiile fiscale nu sunt restante decât dacă ele sunt îndeplinite în termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență.
c. Suspendarea / neînceperea măsurilor de executare silită prin poprire a creanțelor bugetare, cu excepția celor stabilite în urma unei hotărâri judecătorești în materie penală.
Dorim să precizăm că terțul poprit are obligația de a ridica măsura executării silite fără a exista un alt demers din partea organului fiscal. Cu alte cuvinte, dacă există o poprire asupra conturilor bancare ale unui agent economic sau ale unei alte persoane fizice, banca va trebui să suspende această măsură, chiar dacă organul fiscal nu transmite vreo informație în acest sens, fapt care generează deblocarea sumelor poprite și lăsarea la dispoziția persoanei executatre. Însă actul de executare rămâne în ființă, procedurile urmând a fi reluat, tot de drept, la momentul trecerii termenului de 30 de zile de la ridicarea stării de urgență.
d. Posibilitatea obținerii unor restructurări a obligațiilor bugetare restante, fiind prelungit termenul inițial din OG nr. 6/2019;
e. Măsuri privind impozitul pe profit anual cu plăți anticipate efectuate trimestrial;
B. OUG NR. 33/2020 privind unele măsuri fiscale şi modificarea unor acte normative
1.MĂSURI PRIVIND IMPOZITUL PE PROFIT
Amintim faptul că profitul impozabil se calculează ca diferență între veniturile realizate din orice sursă și cheltuielile efectuate în scopul realizării acestor venituri dintr-un an fiscal.
Î: În concret, care este măsura adoptată prin OUG nr. 33/2020?
R: Se acordă o bonificație calculată asupra impozitului pe profit datorat, astfel:
a) 5% pentru contribuabilii mari stabiliți potrivit Ordinului președintelui ANAF nr. 3.609/2016 privind organizarea activității de administrare a marilor contribuabili, dacă impozitul pe profit este plătit până la termenul scadent de 25 aprilie 2020;
b) 10% pentru contribuabilii mijlocii stabiliți potrivit Ordinului președintelui ANAF nr. 3.610/2016 privind organizarea activității de administrare a contribuabililor mijlocii, cu modificările ulterioare;
c) 10% pentru ceilalți contribuabili care nu se încadrează la lit. a) și b) (ex. microîntreprinderi), dacă plătesc până la data de 25 aprilie 2020 inclusiv.
Pentru plătitorii de impozit pe profit, bonificația calculată astfel cum am indicat mai sus se înscrie în mod distinct în declarația anuală de impozit pe profit.
Î: Cui se aplică această facilitate fiscală?
R: 1. Contribuabililor plătitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare și plată prevăzut de art. 41 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care plătesc impozitul datorat pentru trimestrul I al anului 2020, respectiv pentru plata anticipată aferentă aceluiași trimestru, până la termenul scadent de 25 aprilie 2020 inclusiv.
2. Contribuabililor care intră sub incidența prevederilor art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Cine sunt acești contribuabili? Potrivit art. 16 alin. (5) din Codul fiscal, sunt contribuabilii care au optat, în conformitate cu legislația contabilă în vigoare, pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic. Acești contribuabili pot opta ca anul fiscal să corespundă exercițiului financiar. Precizăm că această categorie derogă de la regulile instituite la alineatul (1) al art. 16 potrivit căruia anul fiscal este anul calendaristic, respectiv alineatul (2) „când un contribuabil se înființează sau încetează în cursul unui an fiscal, perioada impozabilă este perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat”.
Atenție! Acești contribuabili beneficiază de bonificație dacă plătesc impozitul datorat pentru trimestrul/plata anticipată trimestrială până la termenul scadent cuprins în perioada 25 aprilie-25 iunie 2020.
3. Contribuabililor care intră sub incidența Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, pentru impozitul pe profit aferent trimestrului I al anului 2020, determinat pentru activitățile desfășurate, altele decât cele corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute de lege.
Cine sunt acești contribuabili? Conform art. 3 coroborat cu art. 1 din Legea nr. 170/2016 sunt obligați la plata impozitului specidic unor activități, persoanele juridice române care la data de 31 decembrie a anului precedent au îndeplinit, cumulativ, următoarele condiții:
(i) aveau înscrisă în actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principală sau secundară, una din activitățile corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:
- 5510 – „Hoteluri și alte facilități”
- 5520 – „Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată”
- 5530 – „Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere”
- 5590 – „Alte servicii de cazare”
- 5610 – „Restaurante”
- 5621 – „Activități de alimentație (catering) pentru evenimente”
- 5629 – „Alte servicii de alimentație n.c.a.”
- 5630 – „Baruri și alte activități de servire a băuturilor”
(ii) nu se află în lichidare, potrivit legii.
4. Pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului I al anului 2020, până la data de 25 aprilie 2020 inclusiv, contribuabilii beneficiază de o bonificație de 10% calculată asupra impozitului datorat pentru trimestrul respectiv.
Î: Cum se determină impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor de plată de către contribuabilii arătați anterior?
R: Prin scăderea din impozitul datorat a bonificației calculate potrivit prezentului articol.
2. MĂSURI PRIVIND TAXA PE VALOARE ADĂUGATĂ
S-a instituit un mecanism de taxare inversă pentru bunurile deosebit de importante pentru stat în această perioadă, bunuri utilizate în în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19.
Î: În concret, care este măsura?
R: Nu se mai face plata efectivă a TVA, la organele vamale, pentru medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19. Lista categoriilor de bunuri o regăsiți în infograficul de la finalul articolului.
Această măsură s-a instituit prin derogare de la regula prevăzută în art. 326 alin. (3) și (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care privește plata TVA la buget. Astfel:
Art. 326 alin. (3) – Taxa pentru importuri de bunuri, cu excepția importurilor scutite de taxă, se plătește la organul vamal în conformitate cu reglementările în vigoare privind plata drepturilor de import. Importatorii care dețin o autorizație unică pentru proceduri vamale simplificate, eliberată de alt stat membru, sau care efectuează importuri de bunuri în România din punct de vedere al TVA pentru care nu au obligația de a depune declarații vamale de import trebuie să plătească taxa pe valoare adăugată la organul vamal până la data la care au obligația depunerii declarației de import pentru TVA și accize.
Art. 326 alin. (4) – Prin excepție de la prevederile alin. (3), nu se face plata efectivă la organele vamale de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316, care au obținut certificat de amânare la plată, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului finanțelor publice.
Prin urmare, organele vamale nu solicită plata taxei pe valoarea adăugată pentru aceste tipuri de importuri.
Î: Care persoane inregistrate în scopuri de TVA sunt vizate de măsură?
R: Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, care importă bunurile indicate anterior.
Î: În ce perioadă există această scutire de la plata TVA?
R: În perioada pentru care s-a instituit starea de urgență conform Decretului nr. 195/2020 (n.n. 16 martie 2020-16 aprilie 2020), și în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării stării de urgență.
Î: Cum se realizează decontul în acest caz?
R: TVA-ul aferent acestor importurilor realizate în cursul perioadei fiscale se evidențiază de către importatori în decontul prevăzut la art. 323 din Legea nr. 227/2015, atât ca taxă colectată, cât și ca taxă deductibilă, în limitele și în condițiile stabilite la art. 297-301 din Legea nr. 227/2015.
Art. 297-301 sunt incluse în Capitolul X „Regimul deducerilor” care cuprinde 10 articole (de la art. 297 până la art. 306) din Titlul VII privind Taxa pe valoare adăugată:
- Art. 297 – sfera de aplicare a dreptului de deducere;
- Art. 298 – limitările speciale ale dreptului de deducere;
- Art. 299 – condiții de exercitare a dreptului de deducere;
- Art. 300 – deducerea taxei pentru persoana impozabilă cu regim mixt și persoana parțial impozabilă;
- Art. 301 – dreptul de deducee exerciat prin decontul de taxă.