Dacă în articolul anterior am făcut o trecere în revistă a principalelor măsuri pe care le are la îndemână un angajator astfel încât să poată salva contractele, în acest articol ne vom concentra pe cazul întreruperii / reducerii activității astfel cum este el reglementat în Codul Muncii, caz de suspendare unilaterală, adică la inițiativa angajatorului, a contractului individual de muncă.
Precizăm că în buletinul informativ nr. 02, disponibil aici, am făcut o trecere în revistă a principalelor condiții impuse în legătură cu șomajul tehnic prin OUG nr. 30/2020.
1.Care este cadrul legal pentru întreruperea / reducerea temporară a activității ?
Textele de lege incidente: art. 49 alin. (1) C. muncii[1], art. 52 alin. (1) lit.c ) și alin. (3) C. Muncii[2], 53 C. muncii[3]; art 3 și art. 4 din HG nr. 905/2017 privind registrul genereal de evidență a salariaților;
[1] Art. 49 Codul Muncii (1) Suspendarea contractului individual de muncă poate interveni de drept, prin acordul părților sau prin actul unilateral al uneia dintre părți
[2] Art. 52 Codul Muncii (1) Contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în următoarele situații:
c) în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare;
(3) În cazul reducerii temporare a activității, pentru motive economice, tehnologice,structurale sau similare, pe perioade care depășesc 30 de zile lucrătoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, până la remedierea situației care a cauzat reducerea programului, după consultarea prealabilă a sindicatului reprezentativ de la nivelul unității sau a reprezentanților salariaților, după caz.
[3] Art. 53 Codul Muncii (1) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate, beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 52 alin. (3).
(2) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare prevăzute la alin. (1), salariații se vor afla la dispoziția angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activității.
2. Ce pași trebuie să parcurgă angajatorul pentru a dispune întreruperea activității?
Avantajul acestei măsuri este că angajații pot fi trimiși în așa-numitul „șomaj tehnic”, fără a înceta raporturile de muncă, pe baza unei fundamentări tehnico-economice care să justifice reducerea/ întreruperea temporară a activității, și cu plata unei indemnizații egale cu 75% din salariul de bază.
Angajatorul trebuie să pregătească o notă de fundamentare prin care să arate motivele tehnico-economice cu date (liste clienți care au solicitat reducerea ori încetarea activității/ încetarea contractului din diverse motive, reduceri încasări cu X%) care să justifice reducerea/întreruperea temporară a activității.
După acest moment, angajatorul trebuie să emită decizii individuale de suspendare a contractului individual de muncă pentru acel angajat.
3. Pe ce durată poate fi redusă activitatea?
Nu există o definiție a noțiunii de „temporar”; ea poate însemna 10 zile, două săptămâni, până la încetarea stării de urgență instituite ca urmare a epidemiei provocate de coronavirus, până la sfârșitul lunii aprilie etc.
4. Ce faze cunoaște această întrerupere?
- Faza 1 – întreruperea temporară a
activității între 1-30 zile
- Salariații vor fi trimiși în șomaj tehnic;
- Angajatorul va fi obligat sa le plateasca salariatilor ale caror contracte individuale de munca le-a suspendat o indemnizatie de 75% ( platită din fondul de salarii) din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat;
- Conform Hotărârii nr. 905/2017, pentru indemnizatia platita pe perioada in care salariatii au contractele individuale de munca suspendate pentru somaj tehnic se calculeaza, retin si vireaza toate contributiile sociale aferente veniturilor salariale cu exceptia contributiilor la sistemul asigurarilor pentru somaj (salariații nu pot cumula ajutorul de șomaj cu indemnizația pentru șomajul tehnic)
- Faza 2 – întreruperea durează mai mult de 30 de zile (de la ziua 31 în sus)
- angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, până la remedierea situației care a cauzat reducerea programului, după consultarea prealabilă a sindicatului reprezentativ de la nivelul unității sau a reprezentanților salariaților, după caz;
- in acest caz nu se va plati indemnizatia de 75% din salariul de bază corespunzator, ci se va reduce salariul in functie de reducerea programului (art 53 alin. 1 Codul Muncii).
5. Ce posibilități mai are la îndemână angajatorul în această perioadă?
În această perioada a reducerii/ întreruperii temporare a activității, angajatorul are posibilitatea de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate orele suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni ( art. 122 alin. (3) din Codul muncii).
Astfel, se vor acorda zile libere platite, in avans, pentru perioada în care in desfasurearea activității nu este necesara prezenta salariaților. Pentru aceste zile, ulterior, salariatii vor desfașura munca suplimentara care sa se compenseze in urmatoarele 12 luni.
ATENȚIE! Pentru luarea acestei măsuri (zile libere platite, in avans) este necesar acordul salariatului, iar salariații sub 18 ani nu pot desfașura munca suplimentară ( art. 122 și art. 124 Codul Muncii).
6. Elemente particulare de care trebuie să țină seama atât angajatorul, cât și angajații
Conform art. 4 alin. (1) lit. e) din Hotărârea nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal), perioada si cauzele de suspendare a contractului individual de munca se transmit cel târziu în ziua anterioară datei suspendării/datei încetării suspendării.
Angajații trebuie să știe că se află la dispoziția angajatorului în toată perioada de șomaj tehnic, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activității.
Photo cover by Fox on Pexels